Tuesday, October 23

Mengapa mesti pilih nama yang baik?

anaksipermatahati@2yearsold
Hi to all lovely reader's (peningkatan MBMMBI yer..)

Ok, hari ni dee nak share tentang MENGAPA MESTI PILIH NAMA ANAK YANG ELOK - ELOK DAN ADA MAKNA.

Nama memainkan peranan yang sangat penting dalam kehidupan manusia. tak taula masa zaman - zaman batu dulu macamana panggil, tapi, skarang nikita perlukan NAMA untuk mebezakan antara satu sama lain. atau..... suke ke orang panggil Oi!!! hehehe..

Islam menyuruh umatnya memilih nama yang mempunyai maksud yang baik. Nama inilah yang akan kita bawa walau ke mana jua kita pergi sejak dari hari pertama dilahirkan hinggalah ke akhir hayat.

Bukan mudah untuk memilih nama yang sesuai buat si manja yang baru dilahirkan. Sayang sekali jika nama yang dipilih itu tidak memberikan apa-apa makna yang baik buat si penamanya. Demi memastikan nama yang dipilih memiliki maksud yang baik, kita boleh menjadikan buku - buku yang berlambak di pasaran sebagai rujukan...

Bila dah pilih nama... nama yang cantik manis dan sedap didengar, jangan la pulak di'timang-timangkan' nama tu..contohnya Farah - girang, gembira(nama anak i ni). janganla dituka jadi Far ker...Arah ker.... kenapa? dah tak jadi maksud yang lengkap. tapi, katalah nak manja - manja..boleh panggil Falah ker..maksudnya kejayaan. tak percaya? masa tok imam laung azan kan ader.. Haiya 'alal Falah...(marilah menuju kejayaan).. ha, sbb nila dee pilih Farah. hehehe.... ok! sampai sini jer..apepun....beringatlah apa tujuan beri anak nama yang baik. SAtu lagi! Janganlah bagi nama anak pepanjang sangat. kesian kat CIKGU KELAS nak tulis kat register tak muat. MUAHAHAHA!!!! 

contoh : FARAH ADLINA BINTI MD FADHLY DWIPHAYANA <-- namapenuh:dahtrytuliskatregisterkehadiranmemangngam-ngamdengantulisanyangkecik,yer!

No comments:

Post a Comment